Úvod »Sociálna práca» Modernizačné kontexty výchovy k zdraviu rómskych žiakov
Konkretizuje výchovnú pozíciu školy spredmetnenú vo výchove k zdraviu, ktorá v realizovaných formách implikuje zodpovedajúce vedomosti,princípy a koncepcie integrujúce medicínske, biologické, psycho-sociálne, pedagogické a ďalšie zdravotne preventívne stratégie a prístupy. Osobitnú pozornosť venuje rómskym žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, kde prostredníctvom reflexie poznaného prináša relevantné empirické a výskumné poznatky a odborné návody ako podporiť prozdravotný edukačný potenciál školy a efektivizovať vzdelávanie pedagógov v uvedenom vzťahovom rámci. Monografia prostredníctvom aktívneho poznávania verifikuje motivačné a inovatívne postupy s primeraným participatívnym a kooperatívnym podielom rómskych žiakov a rodičov. Profiluje a ponúka možné pozitívne zdravotne preventívne intervencie akceptujúce osobitosti rómskych žiakov a smerujúce k signifikantným výsledkom pri dosahovaní nového rozmeru poznávacej, ale najmä emocionálnej stránky rómskych žiakov. Monografia je prínosom pre vedeckú teóriu a praktickú empíriu v komplexnosti výchovnej pozície školy.